Thursday, February 26, 2009

 

Fikir Dulu Sebelum Order

Hari ini saya ke bengkel untuk mengambil semula motor yang telah hampir sebulan di sana. Selepas balik dari trip ke Frasser Hill tempoh hari, kaburetornya perlu ditala semula kerana enjin tidak licin semasa melahu. Lepas tu didapati minyak bocor dengan lebih teruk. Bocor ni biasalah pada CBX. Maklumlah dah 20 tahun punya motor. Pesanan daripada rakan-rakan CBX dan mekanik PDRM, kena jaga oil sump punya skru. Saya pun tengok di bawah dan dapati ada satu skru hampir tercabut. Saya cuba ketatkan. Ayoyo, apa sudah jadi ?, minyak keluar menderu-deru. Satu hari hampir suku liter. Selepas seminggu satu liter minyak enjin yang ditadah. Saya pun hantar kepada mekanik geng CBX di Ipoh iaitu Duamotor di Taman Harilela. (Rupanya mereka berdua ni anak saudari 9M2SB dan 9M2DS) Selepas dua minggu baru beres. Ganti juga suis brek depan yang dah patah. Kelebihan mekanik Duamotor ni, dia pandai cari barang. Suis CBX ori kalu siaplah. 5-6 puluh. Tapi dia tukar suis RG saja. RM9.00. Selamat sikit duit gua. Tempoh hari, semasa piston Clutch Master Pump   bocor, nak tukar, tanya Chuar Motor 150, Sunny pun sama. Tanya dengan Faizul, dia cari dan cari dan cari,  rupanya sama dengan piston master pump Lori Hino. RM20 saja. Jadi kesimpulannya, jangan terus cari ori. Kadang-kadang yang lain pun sama juga produknya. Cuma label Honda yang membuatnya membocorkan poket

Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]