Monday, June 29, 2009

 

Ke Tasik Banding atau Cameron Highland

ER6 Dolah jatuh (Jatuh bodo istilah mat Motor) semasa cuba nak belok untuk parking di sini


Dari Kiri, Cikgu Nazeri, Cikgu Mat Mat Mekanik, Dolah, Rosli dan Abu
(Dua-dua Taukeh Cattering)
Sebagai Peringatan buat yang terlalu teruja.

Rancangan asal untuk ride hujung minggu ke Tasik Banding sudah lebih sebulan dirancang. Semasa cuti sekolah tempoh hari gagal dilaksanakan kerana rakan-rakan asyik ada kenduri kahwin. Biasalah, cuti sekolah. Jadi nampaknya ride mesti dibuat bukan cuti sekolah. Hari Ahad 28hb semalam ialah plan B. Asalnya ada kira-kira sepuluh rider nak turut serta, tapi sekali lagi pada saat akhir ramai tak dapat hadir kerana pelbagai kekangan. Kerja, keluarga dan motor buat hal. Malah pada saat akhir saya sendiri pun terpaksa menarik diri. Namun 9W2CMD Cikgu Mat dan cikgu Nazeri CBX dah nekad nak pergi kerana lama dah nak test motor. Cikgu Nazeri baru beli CBXnya dpd Ronny, jadi nak rasa test jauh sikit.

Akhirnya setelah berkumpul di Petronas Gunung Lang, mereka yang seramai 6 orang berpakat untuk ke Cameroon Highland saja sebab lebih dekat. Saya yang kemudiannya mengambil kepututsan untuk ikut serta mengikut saja dari belakang kira-kira 20 minit kemudian dan bertemu mereka di Kea Farm. Kemudian ke Tanah Rata minum teh. Kenderaan penuh sesak sebab cuti hujung minggu. Bikers pun ramai. Itu sebab asalnya saya memilih ke Banding. Kereta tak banyak, boleh pecut. Tapi bagi superbikers, Jalan kona baring ke Cameron lebih menarik. Bagi street bike ke mana pun tak apa.

Lepas minum kami bertolak balik. Sekali-sekal teruja juga dengan selekoh panjang. Tapi cepat sedar kerana CBX bukanlah superbikers. Mungkin sebagai peringatan bagi yang mula lupa diri. Semasa menghampiri Simpang Pulai terjumpa satu kemalangan kereta, polis dan bantuan telah sampai, kami pun tak berhenti. Tapi selepas tu terjumpa lagi sebuah BMW tersadai di sebelah kanan jalan. Kami berhenti, mencari-cari tapi tak berjumpa pun ridernya. Mungkin telah dibawa ke hospital. Cumanya, motor tertinggal di tepi jalan tanpa ditunggu, bimbang juga kena angkut. Hal ini mengingatkan pengalaman seorang rakan di KL yang meninggalkan motor di tepi jalan kerana kemalangan, esoknya lesap. Semasa perhentian terakhir di Tol Jepalang, CBX Nazeri minyakdan reserved, kami berhenti menunggunya. Namun lepas itu, motor saya pula tak boleh dihidupkan, mujur member mekanik Mat yang juga menunggang CBX pun turut serta, tolak dengan kaki, boleh hidup. Akhirnya kami selamat sampai ke rumah masing-masing jam 3.30 petang.

Penunggang yang turut serta. Saya, Cikgu Nazeri, Mat Mekanik (CBX750) Rosli, Dolah (ER6) 9W2CMD Cikgu Mat (Vulcan) dan Din Abu (Fireblade). Next ride - Nak pergi jugak ke Banding InsyaAllah hujung bulan Julai atau awal Ogos.

Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]