Tuesday, July 28, 2009

 

Bila Baru Boleh Memancar ni?

Radio Spectra ni dah setahun saya beli di ebay. Satu dibawa balik secara oleh adik saya dan yang tiga lagi dipos melalui kapal laut. Bila tiba awal tahun dulu, saya cuba tapi tak boleh hidup. Mungkin ada masalah teknikal lalu diberikan kepada seorang rakan ham baru yang juga teknisyen elektronik yang agak hebat 9W2DKR (Din Kelebang Restu). Dia pun tak boleh kesan kesalahannya. Cari manual di internet pun tak dapat. Bulan lepas setelah saya mendapat kesemua barang yang diposkan kemudian oleh adik saya, didapati ketiga-tiga radio tu tak boleh dihidupkan. Alamak! kena tipu aku dengan Mat Saleh. Dah banyak barang yang saya beli di ebay dan amazon atau Barnes And Noble, inilah kali pertama barang defective. Nak mengadu pada pay-pal dah terlalu lama. Payment pun dan setahun lulus.



kabel semua baru, tapi tak boleh hidup. Apacer?


Kemudian saya dapati dalam kotak tu ada manual. Haaa, ini sudah bagus, lalu saya beri pada Din, sekali saja tengok litar skematik dia dah tahu, ada satu lagi kabel. Rupanya rig motorola model 80an yang dulu ada safety. Mesti sambung satu lagi kabel ke ignition kereta. Macam stereo kereta jugak rupanya. Lalu cari kabel tu, ada disertakan, baru pulak tu semua kabel dan line filter. Bawa pada Din, sekali pasang terus hidup. Lega.... memang saya yang buta elektronik. Dulu suruh belajar tak nak. Padahal bapa saya seorang self thaught handyman yang terror. Langsung tak ada bakat pada kami anak-anak.

Ni dia, 9W2DKR teknisyen serba boleh

Test pakai power suply digital kepunyaan 9W2SHB.
HS9 mari punya tu. Malaysia tak ada punya


Sekali on saja terus ok. Tapi tak leh juga memancar


Pengajaran, jangan cepat mengelabah, tak tau bertanya, jangan prejudis kalau sendiri yang buta. heheheheh. Sekarang menunggu 9W2CCC mengusahakan dengan Motorola Malaysia untuk diprogramkan







Bila dah siap, baru boleh pasang macam ni. Kotak pun dah ada, kabel pun ok.





Labels:


Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]