Friday, September 25, 2009

 

Beraya di Langkawi

Tahun ini sekali lagi saya beraya di rumah mertua di KuahLangkawi. Sepupu mertua saya bernama Ishak datang beraya. Beliau seorang pegawai Imegresen yang baru dinaikkan pangkat dan bertukar ke Langkawi setelah 11 tahun di Padang Besar. Bila berbual, tersentuh tentang motor, rupanya beliau baru membeli dual Purpose 750. Bila jumpa kaki motor sembang lagi panjang. Sekali tersebut tentang radio, rupanya beliau juga seorang rakan ham dengan callsign 9WARK. Panjang la cerita. Malam itu sambung eyeball di Restoran Tomyam BBQ di tepi pantai Kuah bersama seorang lagi rakan ham SWL Rahman.

Saya pun sebenarnya tak paham apa yang seronoknya datang melancong ke Langkawi. Yang saya tahun, kecuali yang mabuk tu, dengan yang berasap dan yang berenjin, barang-barang lain semuanya lebih mahal dari tanah besar. Cuma kaum wanita yang minat sangat ke sini. Faham-faham saja la. Gedung perniagaan pun yang laku, jual barangan dapur. Bagi kita orang lelaki, pinggan plastik ke, kaca ke, daun pisang ke, rasa makanan tak berubah, kalau sedap, sedap juga, kalau tidak,,,,, hampeh.

Namun satu yang saya dapati semakin merosot ialah mutu perkhidmatan feri. Tambang makin mahal. Mula-mula saya menjejakkan kaki ke Pulau Langkawi semasa melaporkan diri sebagai guru Lepasan MPKB pada 1.1.1984 yang lalu, tambang feri (bot kata orang sini) cuma rm5. Sekarang dah rm18 ke berapa, saya pun dah tak tau. Sekali naik habis RM110. Tapi perkhidmatan sekali lagi hampeh. Masa tak pernah tepat. Pekerjanya tak payah ceritala. Keselesaan jauh sekali. Yang penting untung.

Bapa mertua saya bersama 9W2ARK

Inilah tujuan XYL kita nak ke Langkawi

Tengok antena jer


Ekonomi meleset pun masih ramai orang ke Langkawi.



Labels:


Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]