Friday, October 9, 2015

 
Catatan Nostalgia.1

Dua hari sebelum Raya Haji tahun 1987, masa tu saya baru berkahwin beberapa bulan dan sedang cuti belajar di UM. Kami menumpang di rumah kakak saya di Taman maju Jaya Cheras. Kakak Roslina dan abang Di dah balik beraya ke Besut. Malam tu, saya menghantar isteri ke PuduRaya utk balik ke kampung sebab dia asyik menangis teringat kampungnya di Langkawi. Maklumlah umurnya baru 19 tahun dan kali pertama berpisah dgn keluarga dan tak dapat beraya bersama-sama. Saya hanya sehari tak ada kuliah dan bercadang nak balik sendirian esok paginya ke Chemor. Selepas menghantarnya dan bas ekspres bergerak saya pun balik ke Cheras. Pukul 2 pagi lebih kurang saya terkejut daripada tidur apabila sebuah kereta peronda Polis membunyikan siren depan rumah. Apa hal pulak?. Takkan kena serbu polis kut? Seorang anggota keluar dan bertanya saya, "Ini adik encik ke?" Saya keluar tengok isteri saya dalam kereta. Terpinga-pinga saya tak tau nak jawab apa. Dah la tengah mengantuk. Saya pun mengangguk aja. "Dia sesat di Rawang" kata polis tu. Bila dah masuk ke rumah saya pun bertanya "Awatnya?" Isteri saya kata " Pah rindu kat abang!" Hahahaha. Kesian isteriku. Rupa-rupanya dia menangis tak henti-henti dalam bas sebaik saja bertolak dari PuduRaya sampai kakak penumpang di sebelahnya hairan. Tiba di Rawang dia dapat idea minta driver berhenti depan balai Polis Rawang dan turun berjumpa anggota bertugas. Pandai pula mengadu pada polis kata dia sesat dan tersilap turun bas. Polis tu tengok Awek cun menangis terus percaya dan minta sebuah patrol car hantar dia balik rumah 'abang' di Cheras. Kesimpulannya kalau sesat nak balik cari polis Hehehe. Apapun esoknya kami balik menaiki bas (zaman tu cikgu Maktab mana mampu beli kereta- dah la gaji separuh sebab cuti belajar) ke Chemor. Lepas Raya Haji barulah dia balik ke Langkawi menaiki bas dari Medan Kidd Ipoh. Kali ni saya dah pesan siap-siap. Jangan turun mengadu kat polis lagi!

Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]